بیماری که فراموش شده است/ تعداد مبتلایان به جذام در سراسر جهان
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۸۰۸۳۷
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جذام یک بیماری با التهابی مزمن است که از نوعی باکتری به نام مایکوباکتریوم لپره ایجاد میشود؛ جذام در کنار وبا از وحشتناکترین بیماریها در طول تاریخ محسوب می شود.
طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، جذام نوعی بیماری باکتریایی همراه با ضایعههای هیپوپیگمانته (قرمز رنگ بدون حس) است که درگیری اعصاب محیطی، از دست دادن حس و اسمیر پوستی مثبت از نظر باسیلهای اسیدفاست، به صورت منفرد یا مجموعهای از این تغییرات باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از مهمترین مشکلات جذام، آسیبهای جدی پوستی و تاثیر منفی آن در سیستم عصبی است؛ در حقیقت پوست و اعصاب بیش از سایر نقاط بدن گرفتار این بیماری میشوند.
به عنوان مثال افراد معمولی هنگام تماس با یک جسم داغ به سرعت عکس العمل نشان میدهند، در حالیکه افراد مبتلا به جذام، از آنجایی که عصب اعضای بدن در این بیماری از بین میرود، بیمار در برخورد با جسم داغ آسیب دیدگی و سوختگی را احساس نمیکند؛ علاوه بر این پوست هم قدرت ترمیم زخمهای ایجاد شده را مانند گذشته ندارد.
از سوی دیگر رشد باکتری مولد این بیماری بسیار کند است و به سورت تدریجی با ایجاد اشکال در بافت پوست و سیستم عصبی، بافت پوست تخریب میشود؛ ظهور علائم آشکار این بیماری به طور متوسط دو تا ۵ سال طول میکشد و در برخی موارد حتی تا ۲۰ سال هم آشکار نمیشود.
این بیماری از طریق دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، پوست، از طریق رحم مادر به نوزاد، تماس با حیوانات و حشرات منتقل می شود؛ با این حال محتملترین راه برای انتقال این بیماری دستگاه تنفسی است.
بیماری جذام از نظر میزان آلودگی به دو دسته خفیف (Paucibacillary) و شدید multibacillary) تقسیم میشود؛ تعداد باکتری مایکوباکتریوم لپره در نوع خفیف آن در بدن کمتر از یک میلیون است و بسیاری از موارد ابتلا به جذام از این نوع بوده است.
داپسون، مهمترین داروی درمان جذام است که معمولا همراه با ریفامپین و کلوفازیمین خصوصا در موارد شدید این بیماری تجویز میشد. ریفامپین از داروهای اصلی در درمان سل بوده و کلوفازیمین یکی از انواع آنتی بیوتیکهاست.
طبق تعاریف سازمان جهانی بهداشت هنگامی که نرخ یک بیماری در یک کشور به یک مورد در ده هزار نفر برسد، آن بیماری حذف شده تلقی می شود؛ طبق آمار وزارت بهداشت در ایران؛ تعداد موارد کشف شده جذام در سال ۱۳۷۰، ۱۹۱ مورد بوده که در سال ۱۳۸۶، با کاهشی هشتاد درصدی، این میزان به ۳۷ نفر کاهش یافته است.
در عرصه جهانی نیز این بیماری کاهش چشمگیری یافته است؛ بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت طی ۲۰ سال گذشته بیش از ۱۴ میلیون نفر از این بیماری نجات یافته اند.
گرچه این بیماری همچنان در بعضی از کشورهای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین وجود دارد؛ طبق آمار سال ۲۰۰۸ سازمان بهداشت جهانی، از هر ده هزار نفر در کشورهای برزیل، آنگولا، کنگو، هند، جمهوری آفریقای مرکزی؛ ماداگاسکار، موزامبیک، نپال و تانزانیا بیش از یک نفر جذام داشته است؛ با این وجود مطالعات نشان میدهد این آمارها در سالهای اخیر کاهش زیادی داشته است.
تعداد افراد مبتلا به جذام در سراسر جهان در آغاز سال 2013 میلادی تنها حدود دویست هزار نفر بوده است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۰۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها گوشیهای هوشمند به یار و همراه همیشگی بزرگ و کوچک تبدیل شده و هرکسی در گوشه و کنار و موقع فراغت مشغول بالا و پایین کردن صفحه گوشی و بازی کردن با آن است. خوشبختانه در سالهای اخیر بازیهای موبایلی جای خود را در میان مردم باز کرده و استقبال خوبی از آنها صورت گرفته؛ چرا که مطابق با ذائقه مردم طراحی و ارائه شدهاند. یکی از این بازیها «امپراتورهای قلابی»است که به عنوان بهترین بازی موبایل و تبلت در فستیوال «گیم کانکشن ۲۰۲۴ آمریکا» شناخته و کاندید دریافت جایزه در بخش «بازی سال منا» شده است. به همین دلیل به سراغ مهرداد رضایی سازنده این بازی رفتیم و با وی به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
آنا: لطفا درباره بازی «امپراتورهای قلابی» توضیح دهید.
رضایی: نخستین و اصلیترین من بازی «آناهیتا» بود که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد و در جشنواره بازیهای رایانهای در ۲بخش بهترین داستان و بهترین بازی ماجرایی نامزد شد. بعد از آن، بازی ماجرایی محض و کمدی «فقط چپ را بگیر» یا (Just take your left) را ساختیم. و در نهایت مهمترین و موفق بازی که توانستیم بسازیم «امپراتورهای قلابی» است که بالای ۵ شخصیت دارد که گیمر مدام بین آنها سوییچ میکند. هر کدام از این کاراکترها در دنیای خود فکر میکنند که خیلی زرنگ هستند و چون داخل یک آپارتمان زندگی میکنند مدام مزاحم هم میشوند به نوعی فکر میکنند قدرت برترند اما در اصل همه آنها پوشالی و توهمزده هستند.
هم بازی کنید و هم انیمیشن ببنید
آنا: وجه تمایز این بازی با دیگر بازیها چیست؟
رضایی: وجه تمایز این بازی با سایر بازیها این است که هم میتوانید بازی کنید و هم انیمیشن ببینید و داستان را به صورت بازی جلو ببرید. در یکی از فستیوالها یکی از منتقدان ژاپنی گفته بود ما برای نخستین بار شاهد بازیی هستیم که صرفا بازی نیست و کارتون است و با نداشتن محدودیت سنی همه میتوانند از آن لذت ببرند. این بازی در فستیوال «گیم کانکشن۲۰۲۴امریکا» برنده جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت و در «منا گیم آوارد» در بخش بهترین بازی سال نامزد دریافت جایزه شد. گفتنی است این دوره رقابتهای در فستیوال منا با حضور بازیهای مطرح از کشورهای آمریکایی و اروپایی برگزار شد.
آنا: این بازی چقدر در بین گیمرها طرفدار دارد؟
رضایی: این نوع بازیهای ماجرایی چون نیاز به فکر کردن دارد،مخاطبهای خاص خودش را دارد. این بازی در کافه بازار امتیاز کامل را گرفته و در سایت گیم خارجی روی سایت itch.io فروش خوبی داشته است، اما واقعیت این است که مخاطبان زیادی ندارد، کسی که با موبایل بازی میکند دوست دارد یک بازی را بهسرعت تمام کند و جایی را منفجر کند یا کارهایی از این دست انجام دهد و سرگرم شود. درحالیکه بازیها ماجرایی، فکری هستند و عموم گیمرها علاقه چندانی به آن نشان نمیدهند.
مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان
آنا: هدف شما از بازیسازی چیست؟
رضایی: متاسفانه یا خوشبختانه در این صنعت به دنبال پول نیستم و برای دل خودم بازی میسازم. بنابراین در درجه اول بازی میسازم که خودم راضی شوم و بیشتر به دنبال کشف دنیاهای جدید ذهنم هستم نه تکرار بازیهای ساخته شده در دنیا، بلکه فکرهای خودم را خیلی بیشتر دوست دارم حتی اگر برایش مخاطب هم پیدا نشود؛ چون مخاطب بازیهایم باید اهل فکر کردن باشند. در درجه بعد مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان تمام دغدغه من است. اسم ایران در تمام بازیها ثبت شود و امضای کار باشد. در بازی بعدی که قرار است ارائه شود و سناریوی آن تقریبا به طور کامل نمادهای ایرانی استفاده شده که می توانیم درگفتوگویی مفصل به جزئیات آن بپردازیم. خوشبختانه تجهیزات لازم در کشور وجود دارد که بتوانیم این صنعت را توسعه و گسترش دهیم و نیاز به مهاجرت نباشد.
آنا: در حال حاضر ایران در صنعت بازیسازی چه جایگاهی دارد؟
رضایی: با توجه به اینکه من گیمر بازیهای موبایلی نیستم، اما وضعیت بازیهای موبایلی در ایران خوب است و بازیهای کارتی، پازل و فکری به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و رشد خوبی داشته. خوشبختانه بازی سازهای ایرانی در عین حال که شرکتهای بزرگی نیستند و حمایتهای چندانی نداشتند اما بازیهای خوبی ارائه کردند.
ورزشکاران در اولویت هستند تا هنرمندان
آنا: با چه چالشهایی در این زمینه مواجه هستید و چه انتظاری از متولیان دارید؟
رضایی: چالش شخصی من پیادهسازی افکارم در جهت طراحی و ارائه بازیهای جدید است؛ اما چالش دیگر این است که از نهادهای متولی انتظار دارم که بازیسازان را همچون ورزشکاران مورد توجه قراردهند، هنرمندان واقعا مهجور واقع شدهاند. این حمایتها هم لزوماً مادی نیست. شما ببینید وقتی یک کشتیگیر قهرمان میشود چقدر در رسانهها مطرح میشود. درحالیکه یک بازیساز در رسانهها دیده نمیشود. اگر تبلیغات و حمایتهای کافی صورت بگیرد ما میتوانیم بازیها را با قیمتهای بهتر و با تعداد بیشتری به فروش برسانیم؛ زیرا انیمیشن هزینهبراست و نیازمند تأمین مالی است.
اگر بخواهیم انیمیشنها را ارتقاء دهیم نیازمند حمایتهای بیشتری هستیم از سوی دیگر ما برای بازیسازی در کشور تهیه کننده کم داریم؛ زیرا ترجیح میدهند فیلم بسازند که خروجی خوبی از لحاظ مالی داشته باشد. ساخت انیمیشن دو سال زمان میبرد و معلوم نیست در آخر فروش خوبی داشته باشد یا خیر؟ پس حق دارند محتاطانه عمل کنند و پول را جایی سرمایه گذاری کنند که خروجی بهتری داشته باشد.
دیسکورد فضایی برای تبادل نظر بازی سازان/ علت از دسترس خارج شدن آن چیست؟
مسئله دیگر از دسترس خارج شدن سایت «دیسکورد» است این شبکه گیم شبکه بسیار خوبی جهت تبادل نظر بین بازی سازان در سراسر جهان بود که در آن بازی سازان مطرح دنیا به صورت برخط و آنی پاسخ سوال افراد را می دادند که خود این موضوع به رشد بازی سازان داخلی کمک بزرگی میکرد. به نظر من بهتر است در این زمینه تجدید نظری صورت بگیرد.
انتهای پیام/